Q&A

DSC_7025

Idag följer en Q&A med frågor relaterade till mitt inlägg om min viktnedgång, motion och hälsa. Alltid kul att få svara på frågor tycker jag! Så vi kör, helt enkelt.

Kan man följa dina listor på Spotify? Måste ha något nytt att lyssna på :)

Ja absolut, jag har gjort min gymlista publik nu. Och även rensat lite. Alla kanske inte uppskattar soundtracket till Frost på gymmet (fast jag gör verkligen det!). Ni hittar min lista som jag kör på gymmet här.

Jag visste inte att du haft problem med hetsätning.

Jo, tyvärr har jag ingen kontroll över hur mycket jag äter. Jag lyssnar inte på magen eller kroppen när jag är mätt, utan fortsätter tills jag inte kan röra mig och vill kräkas. När jag handlar för en hemmakväll i soffan, så har jag tidigare alltid köpt så mycket att det liksom hade räckt till ett mellanstadiedisco – flera chipspåsar, en godispåse, en 200-grammare från Marabou, flera liter Cola, dipp, kakor och bakverk, ostbågar… Det var liksom en vanlig kväll, också åt jag tills jag somnade i princip.
Jag börjar få någon typ behärskning nu, jag inser att jag inte blir gladare eller lyckligare av att äta mer, snarare blir jag ledsen för att det ju gör ont – det är smärtsamt både i huvudet och i magen. Men jag har lång väg kvar. Det är heller inget jag pratar om, då jag inte har bulimi, så blir jag oftast bara bemött av att folk viftar bort hetsätningen.

Om du har något tips på hur man håller uppe motivationen för att träna så är jag idel öra. Jag tröttnar jämt, har aldrig någonsin tyckt det är roligt hur många träningsformer jag än testat. Hur håller man sig motiverad när det inte är det minsta kul?

Jag har förberett ett lite mer utvecklat inlägg om det här med motivation som kommer snart, men tills dess; låt kosten gå hand i hand med träningen (jag upplever att det ena motiverar till det andra liksom) och tänk inte att du har misslyckats för att du hoppar träning eller sund kost en dag, det är okej att göra precis som en vill, men kanske inte på en daglig basis. Men mer om min motivation i ett kommande inlägg!

DSC_7041

Du skulle inte vilja berätta lite mer om hur du gick tillväga, eller var det typ med bättre mat och mer motion?

Absolut! Det jag har gjort är att jag har slutat dricka Coca Cola (helt och hållet), och slutat äta godis, chips och andra onyttigheter titt som tätt. Nu äter jag det på helgen om det inte är något speciellt, och då äter jag liksom vad jag vill i matväg också (oavsett vad jag skriver här nere). Sedan har vi också slutat äta fläsk- och nötkött, eller vi köper inte den typen av kött längre. Potatis, ris och pasta har ersatts av nyttigare alternativ; quinoa, råris, bönpasta till exempel. Jag äter också mycket kål – det är mättande men det är inte så mycket kalorier, mycket fisk och en hel del grytbaser från Kelda och gogreen. Så jag äter mig mätt, men jag äter mindre och oftare. Mycket grönt och sallad. Jag är noga med att inte stoppa i mig halvfabrikat, och heller inte produkter som innehåller mycket dolt socker (här finns en länk om det), undviker hämtmat i den mån det går, och undviker också rent socker i den mån jag kan.
Motionen är endast yoga och cardio. Yoga gör jag hemma i mitt vardagsrum, och cardio försöker jag köra varje vardagsmorgon innan jobbet. I snitt blir det 3-5 dagar i veckan. Det är väldigt effektiv att träna innan frukost när en vill minska i vikt. Då kör jag en cardiomaskin som heter Arc Trainer där jag förbränner mycket, men det är inte så att jag kollapsar. Jag kör 25-40 minuter på min morgonträning. Sedan när jag kommer till jobbet äter jag till exempel kvarg. På helgerna gör jag lite roligare frukostar och snacks; smoothies, lyxbollar med mera. Det sista är att jag har minskat väldigt mycket på alkoholen också. Blir lite ibland, och ibland för mycket också för den delen, men tidigare hade vi nästan alltid en flaska vin eller Prosecco i kylen, och det är ju så gott… Så jag har faktiskt ställt om helt och totalt. Från att ha ätit godis, chips och druckit läsk var och varannan dag, druckit otroligt mycket alkohol, inte motionerat alls – till att bli lite av ett hälsofreak, haha. Nej, absolut inte, som sagt så sparar jag onyttigheterna till helgen – och äter endast om jag verkligen är sugen. Det jag måste intala mig själv hela tiden är att jag inte blir lyckligare av att äta mer, som jag skrev här ovan. Det slutar bara i att jag mår dåligt, så därför så äter jag väldigt mycket mindre kvantitet av både mat och snacks, men oftare liksom. Så någonstans tror jag att det grundar sig i sunt förnuft; om jag äter mindre och motionerar mer så blir summan av ekvationen att jag går ner i vikt. Det handlar någonstans bara om att få in rutinen och hålla sig disciplinerad.

3 Comments

  1. Helena 1 maj, 2016

    Vilket inspirerande inlägg!

    Svara
  2. Valentina 2 maj, 2016

    Säna i love your blog !
    So much inspiratioooone
    Kiss
    Big v

    Svara

Kommentera

Follow